Yoga

Sommaryoga i vår vackra studio från och med 20 juni. Måndag, onsdag och fredag kl 9.00 erbjuds ett hathayogapass som väcker upp kropp och själ. Onsdag kl 16.00 kan du avsluta dagen med ett skönt yinyoga pass.

22 augusti börjar höstschemat. Varje måndag 18.00-19.15 kan du yoga med Madeleine. Hathayoga jämna veckor och yinyoga ojämna veckor. (Uppehåll 5 september). Från och med 13 september erbjuder Björn yoga för män, varje tisdag 18.00-19.15

Boka din plats via länken. Varmt välkommen till vår vackra studio 🙂 Madeleine och Björn

Yogavandringar

Vi fortsätter med våra populära yogavandringar i vacker natur. Nytt för i år är att en del utgår från vårt underbara ställe på Grevlunda Backar. Flera yogavandringar är nu inbokade, varje tillfälle är unikt och med ett eget tema. Läs mer under fliken ”På gång”.

PT-yoga

Om du önskar få individuell hjälp med din yoga och ett pass anpassat efter dig och dina förutsättningar erbjuder Madeleine PT-pass i yoga. 1 timme inklusive ett anpassat yogaprogram för dig, 795 kr. Bokas via telefon 0704-418278 eller mejl madeleine@businessinspiration.se.

Föreläsningar

Madeleine erbjuder en föreläsning om stress och stresshantering i kombination med yoga då ni får lära er en rad praktiska sätt att hantera en stressfylld vardag. Föredraget är helt i linje med senaste hjärnforskningen.

Vår syn på Yoga

Yoga betyder förening. Förening av kropp och själ. Helhet. Läkning. För att det ska vara möjligt krävs det att du är närvarande i kroppen. Genom att lyssna på kroppen och anpassa yogapositionerna utifrån dina fysiska förutsättningar och dagsform blir du mer närvarande och medveten om din kropp och dina behov. Vi jobbar med styrka, smidighet och andning och uppmuntrar alla att yoga utifrån sina förutsättningar. Givetvis kan du ta i hur mycket du vill men det ska vara på dina villkor och inte för att du ska prestera eller verka starkare och vigare än någon annan.

Hathayoga

Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. Hathayoga är en dynamisk form av yoga där man arbetar med att öka styrkan och smidigheten i musklerna, genom att varva mer fysiskt krävande sekvenser med mer stillsamma och nedvarvande stunder. Hathayogans fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga och vinyasa. Hathayogan förbättrar din fysik, ökar kroppskännedomen och hjälper dig att stressa av och hitta en god mental balans.

Yinyoga

I yin yogan arbetar man med fascian, som inkluderar alla vävnader som innehåller kollagen, till exempel kroppens bindväv, senor och ligament. Dessa vävnader är mycket torrare och mer plastiska till sin natur än muskulaturen och därför stannar man kvar i en och samma position i 3-5 minuter. På så sätt får bindväven chans att stretchas ut, och då fylls den med mer vätska och kollagen och blir då yngre, rörligare och hållbarare. Yinyogans natur gör också att det parasympatiska nervsystemet aktiveras och således är det ett effektivt sätt att varva ner och hitta återhämtning. Ett perfekt komplement till all annan fysisk träning.

Yoga nidra

Yoga nidra är en djup vila. Den utförs liggande på mattan och genom guidning kommer eleven in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn. Yoga nidra ger dig en välbehövlig vila och skön avslappning. Den kan hjälpa dig att somna på kvällarna, ta igen förlorad sömn eller återfå energin efter en intensiv dag.